Contounos que os pescadores faian
unhas quedadas nocturnas, ían polos cruces dos camiños, na Xoia, no cruce da Mariña
e noutros cruces, e neses lugares con ramas de buxo barbeiro pegábaselle unha
malla as redes para espantar e quitar as bruxas, díxonos que esta tradición
acabouse facendo de noite pola vergoña da xente a facelo de día.
Luís amosounos o libro que lle regalou D. Eliseo, pasando as follas mostrounos as fotos que nel saian, e deunos os nomes dos pescadores, xente de Tabagón, Goián, etc,…
Cando había un gran lance de sábalos ou salmóns, seica gritábase “hai o velliño ou ven o velliño”, todos no barco gritaban o mesmo.
A néboa e un dos perigos do río por
todo o que conleva, Luís contounos outra historia da néboa como protagonista,
coma a que un día estaban pescando, e no medio do río desorientáronse ou se
perderon; o compañeiro dicíalle que o río era máis ancho do normal e que
pensaban que xa ían para A Guarda, ata que un deles situouse ao acordarse dun
vello asento deixado polas riadas do inverno anterior, así que xa sabía onde se
atopaban, seica estaban subindo o esteiro de Vilar de Matos. (Volven as risas na
entrevista).
Contoume da amizade con Don Eliseo, que era moi boa persoa, moi intelixente que lle encantaba a historia do río, como anécdota que amaba os animais moito e que sempre se preocupaba por eles.
Luís explicounos que onde hoxe esta o
cuartel da Mariña antes había un cuartel máis antigo e que os mariñeiros alí
destinados durmían en Forcadela nunha casa no barrio de Aldea, despois
mostrounos onde comezaba o camiño dos pescadores en Sobre la Veiga e finalizaba
no porto do Carballo.
Entrada do camiño de pescadores ó Porto do Carballo |
Que os pescadores unha vez ao ano se reunían para limpar os restos de ramas, raíces, e arbores que as riadas deixaban durante o inverno a estes restos se lles chamaban (Sideiras ou Asidas).
Contounos a anécdota coas canles de televisión,
que na década dos noventa viñeron gravar toda a cultura do río, e que lles
prometeron aos pescadores que recibirían unha copia do documental e que nunca máis
volveron saber deles, (“Por interese quéroche Andrés”).
Á vez coméntounos que a forma de aplicar o alcatrán ao barco non era exclusivo dos portugueses referíndonos claro esta á frota negra e que aquí se aplicaba esa técnica da brea para que no barco non entrase auga, coma se fose un tipo de illante, aplicábase no barco cunha especie de fregona antiga.
Por último, comentou os problemas no
río, que era a falta de unidade dos pescadores para resolver os problemas do río
coa Mariña e por outros moitos motivos, que non miraba a unidade que
antigamente había entre pescadores e as bromas e historias que ocorrían entre
eles.
Hoxe deixámolo aquí, acabamos a
entrevista e damos as grazas a Don Luís por estes marabillosos momentos onde
aprendemos, rimos, e pasámolo ben lembrando remendos da nosa historia.
Praia fluvial e antigo Porto de Maceira |
“en la vida
somos lo que queremos ser, aunque sujetos a nuestras limitaciones, pero también
somos lo que heredamos de generaciones pretéritas que lucharon por nosotros y
que en los susurros del tiempo nos envían sus ideas, en forma de tradiciones”,
este parágrafo préstanolo Emilio Estévez Martínez, da su gran Obra “El Báculo
De San Epitacio” que me parece xenial para acabar este artigo reflexando que desde este
pequeno blogue intentaremos ser os gardiáns de esas tradicións, que volven a
nos como esa néboa no río ou o vento do
suroeste pola tardiña na casa do Luís, so queremos ser os aliados desas
xeracións pretéritas.
Este pequeno artigo quérollo dedicar
a tódolos pescadores que coñecín desde
neno, limpando redes na casa do Luís, paseando no barco do Arauxo, ou indo a
buscar os muxeles a casa do Manolo, ou sacando as sollas das redes na casa do
Lino e en especial a meu avó, o mellor pescador a cana que eu coñecín.
Ningún comentario:
Publicar un comentario